Tussen 7.30 en 9.30 uur worden de meeste kinderen gebracht en worden de bijzonderheden besproken.
Het afhalen van de meeste kinderen is doorgaans tussen 16:30 en 17:30 uur.
Het halen en brengen buiten de reguliere tijden is mogelijk, maar dagstructuur voor de kinderen vind ik ontzettend belangrijk (zeker voor de kleintjes) daarom vraag ik u zoveel mogelijk deze tijden aan te houden.
Voor de allerkleinsten wordt er extra goed gekeken naar de behoefte van het kind. Ook verneem ik graag van de ouders hoe de dagindeling er thuis uitziet.
Aan het einde van de dag bespreek ik met de ouders de gebeurtenissen van de dag.
Geen dag is hetzelfde, zeker niet met kinderen. Vrij spelen en gezamenlijke activiteiten zal ik zoveel mogelijk afwisselen. Door middel van een vaste tijdsindeling zorg ik voor structuur gedurende de dag.
Globaal gezien ziet de dagindeling er bij mij zo uit:
Activiteit | Beschrijving / Bijzonderheden | |
7:30 – 9:30 | inloop / vrij spelen | Ouders/verzorgers brengen het kind/de kinderen. Er is ruimte voor eventueel overleg. De kinderen beginnen rustig (vb. aan tafel puzzelen). Wanneer alle kinderen er ’s ochtends zijn, gaan we in een kring iedereen welkom heten. Daarna kunnen ze vrij spelen tot we fruit gaan eten. |
9:30 – 10:00 | drinken en fruit eten | Het is de bedoeling dat de ouders elke dag 1 stuk fruit meegeven aan het kind; dit wordt bij binnenkomst in de fruitschaal gelegd. Ik snijd dit dan in stukjes en leg het op een bordje, die wordt doorgegeven. Iedereen kan dan zelf het fruit pakken wat ze willen. Zo wordt fruit eten gestimuleerd en krijgen de kinderen meer variatie in fruitsoorten. Na het fruit eten lees ik een boekje voor. |
10:00 – 11:30 | naar buiten / gezamenlijke activiteit | Als het weer het toelaat, gaan we naar buiten (tuin of speeltuin). Gezamenlijke activiteiten zijn onder andere dansen, zingen, spelletjes doen, knutselen, koekjes bakken (…) |
11:30 – 12:30 | lunchen | Na de lunch lees ik een boekje voor |
12:30 – 15:00 | slapen / vrij spelen | Kinderen die nog moeten slapen, worden naar bed gebracht. Oudere kinderen die dit niet meer doen, gaan lekker spelen of we doen een activiteit gericht op de leeftijd. |
15:00 – 15:30 | drinken met iets te eten erbij | We drinken lauwe thee of diksap met daarbij een koekje / soepstengel / rijstwafel / beschuitje / cracker / plakje ontbijtkoek … |
15:30 – 16:30 | naar buiten / gezamenlijke activiteit en/of vrij spelen | Als het weer het toelaat, gaan we naar buiten (tuin of speeltuin). Gezamenlijke activiteiten zijn onder andere dansen, zingen, spelletjes doen, knutselen, koekjes bakken (…) |
16:30 – 17:30 | Kinderen worden opgehaald / vrij spelen | Ouders/verzorgers halen het kind/de kinderen. Er is ruimte voor eventueel overleg. Kinderen kunnen ondertussen spelen met het aanwezige, of eventueel meegenomen, speelgoed. |